Pietarin matka

Nyt on Pietari nähty. Neljä päivää oli lyhyt aika noin suuressa miljoonakaupungissa, mutta nyt on kun on kerran käynyt uskaltaa mennä omin päin joskus uudestaan. Ajattelin kirjoitella erikseen vielä ainakin ruuasta, liikenteestä ja miljööstä.

Lähtö oli siis torstaina viiden aikaan aamulla. Bussin lämmitysjärjestelmän kanssa oli ongelmia, mutta loppumatkasta saimme jo vähän lämpöäkin autoon. Tullissa sujui hyvin ja perillä hotellilla yhden tunnin menettäneinä olimme joskus seitsemän maissa illalla. Tosin olimme jo hieman tehneet kiertoajelua.

Yövyimme Hotelli Moskvassa keskustassa. Hotellista ei ole mitään valittamista. Se on uusittu täysin vuonna 2007. Huoneet olivat siistejä ja aamiaisbuffet antoisa. Hotellin alakerrassa sijaitsi muun muassa metroasema ja 24h Prisma eli sijaintikin oli hyvä. Pietarissa muuten noita 24h kauppoja, kahviloita, ravintoloita ja klubeja löytyy joka kadun kulmasta.

Perjantaina kävimme tutustumassa paikalliseen teknis-taloudelliseen yliopistoon ja lauantaina suuntasimme Baltika-panimolle, joka on maailman suurimpia. Baltikalla pääsimme hieman maistelemaan oluita ja saimme lahjaksi hienot tuopit. Sunnuntaina olikin sitten jo lähtö Viipurin kautta takaisin kotiin.

Olen lukenut Venäjän kieltä muutaman kurssin, mutta ei sillä vielä kovin paljoa pärjää. Jos joku kysyi jotakin, täytyi vain tyytyä pyörittelemään silmiään. Venäläisten kielitaito on tunnetusti heikkoa. Kieliä osaavat enemmän opiskelleet, mutta valitettavasti palvelualoilla työskentelevät eivät kuulu niihin. Venäläiset eivät oikein muutenkaan olleet kovin palvelualttiita. Turhia tervehdyksiä ei paljon kuullut, mutta nyrpeitä kassaneitejä sen sijaan tuli nähtyä enemmänkin. Auttoi, että osasi kyrilliset kirjaimet ja suurin piirtein tajusi vaikkapa, mitä ruokaa tilasi, mutta siihen se sitten jäikin. Kerran yritin tilata jäätelöä ja sain muffinin. Mitä siinäkin sitten teet, kun et osaa mitenkään sanoa, että tämä ei ollut se mitä tilasin. Eipä siinä, oli se muffinikin hyvää..

Pietarissa oli paljon kenkäkauppoja ja olisinkin halunnut löytää kengät, mutta jäi haaveeksi. Pääkadun Nevski Prospektin varrella kaupat on hinnoiteltu turistihinnoin ja turistin onkin vaikea löytää paikkoja, jossa paikalliset käyvät vaatteensa ostamassa. Pietarista sai halvalla kulutustuotteita, kuten ruokaa. Alkoholi ja tupakka ovat naurettavan hintaisia Suomeen verrattuna. Tupakkakartonki maksaa vähemmän kuin Suomessa yksi aski (itselläni ei kyllä ole mitään sitä vastaan, että tupakka on kallista) ja olutta sai puoli litraa 20 ruplalla eli noin 50 sentillä. Ulkomaiset merkit sen sijaan kosmetiikassa ja vaatteissa maksoivat samaa tasoa kuin Suomessakin. Kokenut voi tehdä kyllä hyviä löytöjä. Ensi kerralla on sitten taas hieman viisaampi.

1. Kivoja kuvia! Moskova on vielä käymättä, mutta jos itsekin olet sinne uudelleen lähdössä, lienee se kokemisen arvoinen :)

2. Kyllä varmasti tulen menemään uudestaan :) Se on niin lähelläkin!